Motivationspaletten

Samtaleværktøj til at blive klogere på motivation

Vi havde fornøjelsen at være med til at udvikle et samtaleværktøj i samarbejde med AMU Nordjylland, der hedder Motivationspaletten. I sin enkelthed består løsningen af et spørgeskema med omkring 9 spørgsmål, der spørger ind til, hvad eleven bliver motiveret af og på baggrund af besvarelsen bliver der dannet en rapport, som læreren kan bruge i sin dialog med eleven. Teorien bag platformen baserer sig på forskning fra Center for Ungdomsforskning (CEFU), hvor man har fundet frem til 5 forskellige motivationer: mestringsmotivation, nødvendighedsmotivation, praksismotivation, relationsmotivation, og retningsmotivation. Formålet er at blive klogere på elevernes motivation for uddannelse og understøtte dem der, hvor det bliver svært.

Sådan fungerer det

Motivationspaletten er overordnet opdelt i 2 arbejdsgange. Først udfylder eleverne et spørgeskema, hvor de bliver spurgt ind til, hvad der motiverer dem. Derefter kan lærerne benytte elevernes besvarelser til en samtale, hvor læreren bliver klogere på elevernes motivationer.

1. Udfyld spørgeskemaet

Læreren opretter en kode og udleverer den til klassen. Eleverne går på hjemmesiden, indtaster deres navn og koden. Herefter bliver de præsenteret med en serie af spørgsmål, hvor hver svarmulighed giver et tip om, hvad der motiverer dem. Spørgeskemaet tager omkring 5 min at udfylde, og når det er udfyldt skal eleven ikke foretage sig yderligere.

2. Dialog med eleven

På baggrund af elevens besvarelse kan læreren nu hente en rapport på platformen. Intentionen med rapporten er at klæde læreren bedst muligt på til at starte samtalen op med eleven, og derfor er der også gjort meget ud af at vejlede læreren i rapporten. Rapporten indeholder overordnet følgende:
  • Lagkagediagram med motivationerne og hvordan de er scoret
  • De 2-3 stærkeste motivationer
  • De 2-3 svageste motivationer
  • Spørgsmålene og elevens besvarelse
I sektionerne med motivationerne finder læreren inspirationsspørgsmål, som kan bruges til at hjælpe samtalen igennem. Inspirationsspørgsmålene er forskellige alt efter, om motivationen er stærk eller svag hos den enkelte elev.

Udviklet som SaaS-platform med flere kunder

Efter lanceringen af platformen blev det hurtigt tydeligt for kunden, at flere af deres samarbejdspartnere var interesserede i værktøjet. Derfor blev platformen udviklet efter multitenancy-principper. Kort fortalt er multitenancy en softwarearkitektur, hvor en enkelt applikation eller database kan betjene flere kunder (tenants), samtidig med at hver kunde oplever det som en separat og isoleret løsning. Det bruges ofte i SaaS-platforme for at optimere ressourceforbrug og administration.

Potentielle samarbejdspartnere har mulighed for at oprette sig selv på platformen, hvor de starter en gratis prøveperiode. Når den er ved at udløbe, bliver de kontaktet for at aftale det videre samarbejde, og på den måde kan samarbejdspartnerne næsten onboarde sig selv.

Kunden har været rigtig glad for platformen, som vi har udviklet, og de har fået gode tilbagemeldinger. Værktøjet blev i sin tid udviklet til undervisere, der er enten er uddannet eller har erfaring indenfor pædagogik, men efter at have værktøjet i luften en periode indså kunden, at værktøjet også kunne have en stor værdi for virksomheder, der har praktikpladser. Her kan Motivationspaletten være et godt supplement til at starte samtalen mellem virksomhed og elev.



Kan vi hjælpe dig?

Passer vores kompetencer på dit projekt? Lad os drikke en kop kaffe og drøfte mulighederne for samarbejde. Det koster nemlig ikke noget at spørge, og vi kommer hellere end gerne med et uforpligtende tilbud på dit næste projekt.

Vi sidder klar på hej@webudvikleren.dk eller 50 30 88 70. Du kan selvfølgelig også udfylde kontaktformularen her til højre, så ringer vi dig op.

Vi ser frem til at høre fra dig!


Philip Sørensen
Philip Sørensen
Full-stack webudvikler