Hvad er metatags og hvad bruges de til?

Meta tags bliver brugt på hjemmesider til at give struktureret metadata om websiden. Disse strukturerede data bliver brugt til forskellige formål. Søgemaskiner bruger dataene til at forstå hjemmesiden (hvad indeholder den, hvem er det relevant for, osv.). Sociale medier kan også bruge metadataene til f.eks. at vise et preview af hjemmesiden.

Der findes et hav af forskellige metatags, der har hver deres formål. Herunder gennemgår vi de vigtigste tags at forholde sig til.

Metatitel

Metatitlen er en overskrift for en specifik webside på din hjemmeside, dvs. din hjemmeside gerne skal have en unik metatitel for hver side. Laver man en søgning på f.eks. Google, vil metatitlen være overskriften på søgeresultaterne. Metatitlen bliver også vist som fanenavn i toppen af din browser, og når man deler links på sociale medier, vil det også være titlen, der hentes ind. Titlen bliver altså vist flere forskellige steder og det giver god mening at lave en beskrivende overskrift.

Som hovedregel skal du holde dig under 55 tegn i metatitlen.

Du kan med fordel gøre brug af vores CTR-værktøj til at arbejde dig frem imod en fornuftig metatitel. Den prøver løbende at give dig en score, så du kan få en fornemmelse af, hvor god din metatitel er.
Søgeresultater i Google

Søgeresultater i Google.

Metabeskrivelse

Metabeskrivelsen er en beskrivelse af, hvad den pågældende side på hjemmesiden indeholder. Det anbefales, at metabeskrivelsen er mellem 50 og 160 karakterer lang. Ligesom metatitlen bliver metabeskrivelsen også vist i søgeresultaterne, og derfor er det vigtigt at metabeskrivelsen er fangende og giver værdi for den besøgende. Ligesom med metatitlen kan du med fordel gøre brug af vores CTR-værktøj, som hjælper dig i mål med en god metabeskrivelse.

Hvorfor vises min metabeskrivelse ikke i søgeresultaterne?

Google kan lejlighedsvis vælge at omskrive både din metatitel og metabeskrivelse (også selvom du har defineret dem), hvis de mener, de ikke er særligt gode eller hvis de ikke passer til søgeforespørgslen.

Open Graph

Open Graph protokollen er et sæt af regler, som hjemmesider kan følge, så sociale medier såsom Facebook, Twitter osv. kan lave et lækkert preview af siden, når der deles et link. Man definerer typisk overskriften, en beskrivelse og et billede.

Man kan bruge Facebook's sharing debugger til at se, hvordan Facebook kigger på din hjemmeside og se, hvad man måske kan forbedre, når der deles links af ens hjemmeside. Et eksempel kan ses her til højre.
Facebook sharing debugger

Forhåndsvisning af hjemmesiden, når man deler links på Facebook.

OG Image

Open Graph Image er det billede, der vil blive vist i forbindelse med deling af links til din hjemmeside. Man kan benytte et standardbillede på tværs af hele hjemmesiden, men det giver også meget god mening at skræddersy billedet til de forskellige sider på hjemmesiden for at gøre dem spændende at klikke på.

De anbefalede pixeldimensioner for et OG image er 1200x630, hvilket vil sige et billedeformat på 1.91:1.

Har du brug for hjælp til metatags på din hjemmeside?

Vi tager gerne et uforpligtende kig på din hjemmeside. Bestil et gratis kvalitetstjek af din hjemmeside for at få det fulde overblik over om du har styr på dine metadata. Rapporten giver et komplet overblik over, hvor du kan forbedre din hjemmeside og hjælper dig med at lave en liste over de konkrete tiltag, som du kan gøre. Kvalitetskontrollen kommer forbi en masse ting såsom hastighed, brugervenlig, osv., men den gennemgår også metadataene på din hjemmesiden. Mange af anbefalingerne fra rapporten vil du sagtens selv kunne gå i gang med, men vi sidder også klar til at hjælpe jer i mål, så hjemmesiden kan blive så god som muligt.